O autorze
Jestem fizykiem. Od 8 lat służę na stanowisku dyrektora Centrum Fizyki Teoretycznej Polskiej Akademii Nauk. Trafiłem tutaj prawdopodobnie dlatego, bo fascynują mnie możliwości, jakie stwarza Internet w nauce i w edukacji. Postaram się Państwu opowiedzieć o tym jak budujemy teleskopy-roboty i o tym jak uprawianie nauki w Polsce wygląda naprawdę, w odróżnieniu od perspektywy urzędników Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Mogę się założyć, że będą Państwo "boki zrywać" choć niewykluczone, że niektórzy z Państwa skończą śmiejąc się przez łzy. Będzie też o warunkach prowadzenia badań naukowych w Polsce i o pajęczynie półprawd, którą polską naukę otoczyło Ministerstwo. Sporo będzie o moim hobby czyli o tym, jak technologie cyfrowe zmieniają edukację. Będzie też o Akademii Khana, z którą jestem związany jako adwokat języka polskiego ale także o uczeniu się przez doświadczanie i w ogóle o najnowszych kierunkach w których rozwija się pedagogika nowoczesnej szkoły. Jak zwykle w tych fragmentach w których będzie mowa o polskiej rzeczywistości i o roli odgrywanej tym razem przez MEN, będzie miejsce na śmiech przez łzy. A na pewno nie zabraknie e-podręczników i nie zabraknie SuperBelfrów.

Zamiast kserówki, czyli innowacja pedagogiczna

Wiadomo, że wszyscy lubimy innowacje, ale jakoś nie bardzo chyba wiemy jak się za to zabrać. Jako dyrektor instytutu PAN studiuję właśnie odpowiednie ustawy i rozporządzenia, których jedynym dotychczasowym skutkiem są zgodne deklaracje moich kolegów że w takich warunkach wszelką potencjalnie komercyjną działalność będą omijać szerokim łukiem. Tym bardziej jest mi bardzo miło przedstawić coś, co jest autentyczną, czystej wody innowacyjnością na niełatwym polu edukacji wczesnoszkolnej i to rozwijającą się bez rozporządzeń i firm doradczych.

Zamiast kserówki, czyli jak się uczyć bawiąc
Pomysł na ten blog chodził za nami już przed wakacjami. We wrześniu pytanie młodej nauczycielki zaniepokojonej tym, że kseruje dla swoich uczniów mniej materiałów niż jej koleżanki sprawił, że pomysł dojrzał i uruchomił naszą kreatywność. Podjęłyśmy wyzwanie: zastąpimy tony szkolnych kserówek zabawami edukacyjnymi.

Przewrotnie blog dostał nazwę “Zamiast kserówki”. Nie chodzi nam o to, aby nie korzystać z ciekawych, wartościowych, atrakcyjnych, wyzwalajacych kreatywność kart pracy. Takie karty rzecz jasna na co dzień każda z nas przygotowuje dla swoich uczniów. Naszym celem jest zebranie zabaw dla uczniów w młodszym wieku szkolnym, które pozwolą dzieciaki nieco “odkrzesłowić”, zmienią ich rodzaj aktywności, nauczą współpracy w grupie, złamią schematy myślenia. Szukamy zabaw edukacyjnych, które zastąpią kiepskiej jakości, nudne kserokopie.

W grupie siła!
Superbelfrzy Mini to zamknięta grupa facebookowa, więc to dzięki narzędziom Facebooka (komentarzom, udostępnianiu plików) blog powstawał i to w błyskawicznym tempie. Założyłam go na bloggerze, osobom chętnym do dzielenia się swoimi pomysłami nadałam dwoma kliknięciami uprawnienia administratorów. Grupa adminów rosła z dnia na dzień. Szybko okazało się, że nasz poziom umięjętności posługiwania się bloggerem jest bardzo zróżnicowany.

Wystarcza jednak tylko jedno pytanie, by lepiej zorientowani przygotowali czytelne tutoriale dla reszty. Blog stale zapełniają gry, powstają nowe kategorie. O odpowiednią oprawę graficzną oraz sprawy techniczne dba Sabina Piłat. Cierpliwie poprawia też nasze błędy, gdy zdarza się źle wkleić zdjęcie lub coś niechcący usunąć. Koleżanki krótko i czytelnie opisują sprawdzone w klasie zabawy ruchowe, językowe, muzyczne, matematyczne, literkowe, manualne, ilustrują je zdjęciami i filmami ze swoich klas.

Uczestniczymy w projekcie Piktografia, razem kończyłyśmy kurs, otrzymałyśmy do swoich klas takie same zestawy pomocy. Zabawy z tej dziedziny mają u nas własną zakładkę: Piktogramy.

Nasz blog “Zamiast kserówki” odegrał też główną rolę na Inspiracjach Wczesnoszkolnych zorganizowanych przezEdunews i fundację Think! Marcina Polaka. Wielkim zainteresowaniem cieszyło się stoisko - wystawa pomocy dydaktycznych własnoręcznie wykonywanych przez Superbelferki, a opisane i pokazane na blogu wraz z ćwiczeniami i ich udziałem.
Ostatnio do autorek bloga dołączają też nowe osoby, spoza grupy, które również chętnie dzielą się swoimi zabawami, które lubią ich uczniowie.

Na nasz blog zaglądają też językowcy. Twierdzą, że nasze eduzabawy doskonale spradzają się na ich lekcjach i są dla nich źródłem pomysłów.

Dzieje się, codziennie pojawiają się świeżutkie posty prosto z lekcji. Już dwanaście nauczycielek jest współautorkami tej wyjątkowej, żywej publikacji w sieci. Bierzemy od innych, dając coś od siebie. Zapraszamy zatem na “Zamiast kserówki”.

Autorką wpisu jest Anna Grzegory - logopedka, terapeutka dysleksji, nauczycielka wczesnoszkolna, właścicielka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Logofigle w Łodzi. W pracy z uczniami wykorzystuje wiele autorskich pomocy dydaktycznych, zarówno tradycyjnych jak i cyfrowych. Od 2007 roku prowadzi stronę edukacyjną www.logofigle.pl. Założyła i administruje specjalistyczne blogi edukacyjne dla nauczycieli, rodziców i uczniów . Należy do grupy kreatywnych nauczycieli współpracujących w sieci Superbelfrzy RP. Założycielka grupy SuperbelfrzyMini.
Aniu, bardzo dziękuję!

Grupa Superbelfrzy Mini to grupa pedagogów pracujących z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym współpracująca w sieci. Grupa jest zamknięta, to znaczy, że postów nie widzą osoby spoza grupy. Zapraszamy oczywiście do nas czynnych nauczycieli, chętnych do dzielenia się swoją wiedzą nauczycielską. Zgodnie z zasadami, do Mini można dołączyć z rekomendacji członków grupy.
Trwa ładowanie komentarzy...